Otázka výmeny pneumatík trápi veľa motoristov. Niektorí sa snažia dojazd maximalizovať a jazdia na gumách, ktoré už prakticky nemajú dezén. Okrem pokuty si koledujú o rizikový šmyk. Iní šoféri vymieňajú pneumatiky predpisovo a niekedy dokonca predčasne. Kedy sú pneumatiky staré a kedy ojazdené?
Dojazd pneumatík sa dá ovplyvniť
Dojazd i opotrebenie pneumatík môžete ovplyvniť šetrnou jazdou a ich správnou údržbou. Veľa spraví výmena pneumatík, na sezónu prezúvajte letné pneumatiky Kormoran za zimné a opačne. Zimné pneumatiky trpia pri vysokých teplotách a letné v zime sa nielen ničia, ale sú tiež extrémne nebezpečné. Odborníkmi neustále omieľané meranie tlaku je asi zbytočné, pretože tlak v pneumatikách kontroluje len tretina motoristov. Výhodu majú majitelia novších vozidiel, ktoré tlak kontrolujú neustále pomocou integrovaného snímača tlaku. Každé podhustenie alebo prehustenie znamená rýchlejšie ojazdenie bočných strán a stredu pneumatík. Počas jazdy majte nohu vždy ľahkú a plyn i brzdy hlaďte a nie kopte. V zime na ľade použite reťaze na dodávky či osobné vozidlá, vyhnete sa tak prešmykovaniu a ničeniu dezénu. Oddiaľte kúpu nových pneumatík a radšej kúpte nové hliníkové disky.
Kedy sú pneumatiky staré?
Vek pneumatík zistíte z údajov na bočnici. Za rozmermi pneumatík je uvedené štvorčíslie, ktorého prvé dve čísla znamenajú týždeň a druhé dve rok výroby. Tento údaj sa nazýva DOT číslo. Pred kúpou nových pneumatík nie je na škodu DOT číslo overiť. U ľudí sa vraví, že na veku nezáleží, ale u pneumatík na veku veru záleží. Nikdy neviete, ako boli dané pneumatiky skladované. Nesvietilo na nich v obchode slnko? Boli uložené v suchu? Vhodne skladované pneumatiky nestrácajú jazdné vlastnosti ani po 5 rokoch od výroby. Zle skladované sú znehodnotené už po dvoch až troch rokoch, strácajú pružnosť i schopnosť priľnúť k vozovke.
Kedy sú pneumatiky ojazdené?
Ojazdené pneumatiky identifikujete vizuálne. Okrem viditeľných prasklín či puklín zmerajte dezén pneumatík. Nejde len o povolené limity, ale tiež o zdravý rozum. Limity sú hraničné hodnoty, pri ktorých stráca pneumatika veľa bezpečnostných vlastností. Hraničné hodnoty u letných pneumatík sú 1,6 mm, u letných 3 mm a u celoročných 1,6 mm. Takto hlboký dezén musí mať pneumatika na troch štvrtinách povrchu. Odborníkmi odporúčané minimum je u zimných pneu 4 mm a u letných 3 mm.